סקר בוגרי חינוך ולדורף
מרצים באוניברסיטה משבחים את הסטודנטים בוגרי חינוך ולדורף על מודעותם החברתית, היזמה שלהם, התקשורת שלהם ועל היושרה שלהם.
מבוא
חינוך ולדורף (Waldorf) נוסד בתחילת המאה העשרים על-ידי המחנך והוגה הדעות רודולף שטיינר (1861-1925). בית-הספר הראשון הוקם כבית-ספר לילדי פועלים במפעל לסיגריות "ולדורף-אסטוריה" בעיר שטוטגרט שבגרמניה.
כיום נפוץ חינוך וולדורף בעולם כולו, מארה"ב, ברזיל, יפן ואפריקה עד מדינות חבר העמים, מצרים ועוד. חינוך זה כולל את כל הגילאים, מגן הילדים ועד לסיום התיכון. בארץ קיימים מעל 100 גני ילדים, כ-30 בתי ספר ייסודיים ו-6 תיכונים. באירופה קיים המספר הגדול ביותר של בתי ספר וגנים ובארץ מספר הגנים לנפש מהגדולים ביותר בעולם.
הקוריקולום
לחינוך ולדורף מספר עקרונות קוריקולריים:
קוריקולום מובנה המאפשר מרחב יצירה למורים בהתאם למקצועות הליבה.
התאמת התכנים לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד.
מתן חשיבות זהה גם לאומנויות וגם לנושאים העיוניים.
הלימודים מתרחשים בבלוקים (תקופות) של שלושה – ארבעה שבועות
שיעורי התקופה מועברים במהלך השעתיים הראשונות בכל יום (שיעור ראשי).
בחינוך ולדורף, על פי רוב, אין שימוש בספרי לימוד. המורים מעצבים את מטרות הלימודים בעצמם על פי מטרות חינוכיות, והתלמידים יוצרים את הטקסטים שלהם במחברת תקופה.
סיכום סקר בוגרי חינוך ולדורף
ביצוע הסקר: Research Institute For Waldorf Education
רקע כללי
מאז כניסתו של חינוך וולדורף לצפון אמריקה בראשית שנות ה-40 של המאה ה-20 עלתה השאלה מה קורה עם בוגרי חינוך ולדורף לאחר שהם מסיימים את בית הספר? הסקר שמוצג כאן, משתרע על פני יותר מ 60 שנים של בוגרי חינוך וולדורף.
הסקר מספק מידע מפורט על ההשכלה הגבוהה של בוגרי וולדורף, על תחומי העיסוק שלהם כמבוגרים, ועל התייחסותם לחינוך ולדורף בפרספקטיבה של שנים.
הסקר נערך על ידי מכון המחקר לחינוך וולדורף ומקביל למחקר שנערך לאחרונה גם בגרמניה ושוויץ.
המשתתפים
בסקר השתתפו 526 בוגרי חינוך וולדורף בין השנים 1943 – 2005 מ 27 בתי ספר תיכוניים בצפון אמריקה.
פרופיל כללי של בוגרי חינוך וולדורף
94% מכלל בוגרי חינוך שהשתתפו בסקר המשיכו ללימודים גבוהים.
47% מהבוגרים בחרו באמנויות או מדעי הרוח, 42% מהבוגרים בחרו במדעים או מתמטיקה בשנה הראשונה ללימודיהם.
88% מבוגרי חינוך וולדורף סיימו או היו לקראת סיום לימודיהם הגבוהים.
לשם השוואה בישראל: נכון לשנת 2009 אחוז המסיימים את לימודיהם הגבוהים בישראל, בכלל האוכלוסייה עמד על 37.1.
לשם השוואה, בכלל אוכלוסיית ארה"ב, בין השנים 1991-2002:
בהשוואה לאוכלוסיה הכללית של ארה"ב:
בוגרי חינוך וולדורף בחרו במדעי החברה ומדעי ההתנהגות פי 3 מכלל האוכלוסיה בארה"ב.
בוגרי חינוך וולדורף בחרו פיסיקה ומתמטיקה כ 50% יותר מכלל האוכלוסיה בארה"ב.
בוגרי חינוך וולדורף בחרו באמנות ומדעי הרוח כמעט פי 3 מכלל האוכלוסיה בארה"ב
דירוג הסטודנטים, בוגרי חינוך וולדורף, ע"י המרצים שלהם באוניברסיטה.
מרצים באוניברסיטה משבחים את הסטודנטים בוגרי חינוך וולדורף, על מודעותם החברתית, היוזמה שלהם, התקשורת שלהם ועל היושרה שלהם.
המלצה שכתב פרופסור באוניברסיטה על בוגרת חינוך וולדורף:
"היא בעלת יכולת הכוונה עצמית גבוהה, היא לוקחת אחריות על תהליך הלמידה שלה, היא עושה את הדברים בזמן אבל יותר חשוב, היא פשוט לא עושה רק את המינימום ההכרחי. היא בהחלט מתעניינת בלמידה. היה לה חוש הומור נהדר והיו לה כישורים אישיים ובינאישיים מצוינים. היא סורגת מצוינת! והיא ללא ספק אחת מהסטודנטיות המצטיינות ביותר שלי, היה לי מזל כמנחה."
– Timothy Crews, Professor,
Prescott College
תחומי העיסוק של בוגרי ולדורף
מה חשוב לבוגרי ולדורף בסביבת העבודה?
אווירה טובה בעבודה, עקרונות אתיים, והסיכוי לעזור לאחרים היו חשובים ביותר לבוגרי חינוך וולדורף בעבודה.
בוגרי חינוך וולדורף מעידים על עצמם: "איך היית משחזר את תקופת בית הספר?"
התפתחות עצמית, מודעות חברתית, חיי קהילה, איזון ושלמות, אלה היו הזכרונות המובילים של בוגרי חינוך וולדורף מתקופת בית הספר.
"מה המתנה הכי גדולה שלך?"
קשרים חברתיים, חינוך ועשייה אמנותית היו מהמתנות שבוגרי חינוך וולדורף מעריכים ביותר, ערכים אלו מצביעים על רמה גבוהה של עניין באנושיות.
הילדים של בוגרי חינוך ולדורף
הרוב הגדול של בוגרי חינוך וולדורף רוצה לשלוח את ילדיהם לבית ספר וולדורף.
ומה בארץ?
בראיון עם גלעד גולדשמידט, מורה וולדורף הראשון בישראל, הוא סיפר על בוגרי הרדוף:
"הם יוצאים לחיים שלמים עם עצמם, בשלים, בוגרים, מוכנים לאתגרים, גם בצבא גם בשנת-שירות, מלאי כוחות. בעיקר בכוחות רגש ורצון... רואים את הנכונות שלהם לתרום. 50% מהבוגרים יוצאים לשנת- שירות. רבים מתנדבים בצבא לסיירות ויחידות עילית או לפחות הולכים למבדקים."
יש הכוונה לזה בתיכון?
"לא, אין הכוונה, זה בא מהם. קשה להתקבל היום לשנת-שירות, יש מבחנים. יש להם מוטיבציה גדולה ורובם עוברים ומתקבלים. אם בכל קומונה יש -7-8 חבר'ה, ומתוכם 3-2 נושרים במהלך השנה, כי קשה, אלה לא שלנו שנושרים. בבית-ספר ולדורף מחנכים למעורבות, יָזמה, אידיאליזם, ולכן כשיוצאים החוצה – הופכים להיות פטריוטים, רוצים לתרום, להילחם. זה מה שהחברה מציעה היום, ולכן לזה הם הולכים. הם בשלב של נתינה, שזה מאוד נכון בעיניי."
למאמר: בוגרי חינוך ולדורף בישראל תחת המיקרוסקופ
נקודות התורפה של הסקר
שמירה על תיעוד עקבי ע"י חלק מבוגרי תיכון בחינוך וולדורף הגבילה את הסקר.
זהו סקר של אוכלוסיה הבוחרת את עצמה.
רוב המשתתפים הגיעו מבתי ספר ותיקים בעלי מספר בוגרים הגדול ביותר.
הסקר נעשה ע"י המכון למחקר חינוך וולדורף. זהו אינו צד אדיש.
התגלה קושי באפיונם של חלק מהתגובות הנרטיביות.
מעט מהבוגרים ענו על סעיף הבריאות בסקר.
מעסיקים מעטים ענו על הסקר.
מילים אחרונות
"שמעתי לראשונה על חינוך וולדורף מתלמיד, מאז עשיתי מחקר קטן בעצמי, אני מתרשם מאוד לחיוב שאני רושם את הבת שלי לחינוך וולדורף."
–Randye Ruberg, Professor,
Hunter College