חינוך ולדורף

אנתרופוסופיה = חָכְמַת האדם (אנתרופו=אדם, סופיה=חָכְמַת)

על חינוך ולדורף

חינוך ולדורף שם במרכז תפיסתו החינוכית את הפסיכולוגיה ההתפתחותית של רודולף שטיינר. פסיכולוגיה התפתחותית זו רואה את הילד קודם כל כישות מתפתחת, ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך לשם עצמו. הילדות נתפסת כתקופה של בשילה, של צמיחה פנימית ושל לידה הדרגתית של כשרים, איכויות והבנות.

לאור פסיכולוגיה התפתחותית זו, נתפס הילד כישות בהתהוות וצמיחה אלי הבגרות, ולא כמבוגר קטן. חינוך ולדורף אינו שואל מה יש ללמד בתחום ידע זה או אחר, אלא כיצד יש ללמד בהתאם להתפתחותו הספציפית של ילד מסוים וקבוצת בני גילו. כל המערכת החינוכית סביב הילד בחינוך ולדורף מנסה להתכוון לשאלה זו. תוכניות הלימודים, המתודות ודרכי הלימוד, הגישה לילד, האווירה הלימודית, סביבת הלימוד וכל שאר האלמנטים של חיי בית-הספר מכוונים לתת מעין תשובה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים.

עוד על חינוך ולדורף

חינוך ולדורף בגילאי הגן

בזרע הטמון באדמה קיים כל הפוטנציאל כדי להפוך לשתיל וממנו לפרח אשר בעתיד יישא פרי. כל שהזרע צריך על מנת לגדול ולהתפתח, הוא המזון שהאדמה מספקת, קרן שמש חמה ומים זכים. אף אצל ילדנו קיים הפוטנציאל כדי לגדול ולהתפתח בכל הכיוונים והאפשרויות שיעמדו לרשותו ושבהם יבחר.

חינוך ולדורף נוסד בתחילת המאה ה-20 (1919) על-ידי המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות ד"ר רודולף שטיינר (1861-1925). שטיינר עסק בתחומים רבים כגון: חקירת כתבי המשורר גיתה, חינוך, דרכים חדשות ברפוי ובתורת הרפואה, חקלאות אורגנית, חקלאות ביולוגית דינאמית, תכניות פוליטיות, הרצאות כתיבת ספרים ועוד. בשנת 1919 הקים רודולף שטיינר את בית הספר הראשון בשיטת ולדורף לילדי פועלי בית החרושת 'ולדורף - אסטוריה' בעיר שטוטגרט שבגרמניה (השיטה נקראת ע'ש בית החרושת) וייסד את החברה האנתרופוסופית.

בחינוך ולדורף מאמינים שעל מנת שהילד יצמח ויגדל באופן הבריא והנכון לו, עלינו לסייע לו תחילה לפתח את מכלול יכולותיו הפנימיות ולא להפריע לו בתהליך הצמיחה והגדילה הטבעיים, זאת על מנת שבשלב מאוחר ישתמש בהם על מנת לפתח מיומנויות נוספות. בשנות הילדות הראשונות היכולות המפותחות של הילדים הן מתחום המוטוריקה והדמיון. לפיכך, סביבה חינוכית המתאימה לילדים עד גיל 7, תדגיש את פיתוחן של מיומנויות אלו ותמעיט בפיתוחן של מיומנויות החשיבה, ששעתן עוד עתידה להגיע בשנים הבאות. דרישה מוקדמת ועקשנית מצדנו להפעלת כוחות חשיבה אצל הילד בגילאים בהם הוא עסוק בבניית מיומנויות המוטוריקה והדמיון, עלולה לפגום בהתפתחות הטבעית שלו.

ניתן להמשיל את העניין לבנייתו של בית: כשם שאין מניחים את קירות הבית לפני היסודות ואין מניחים את הגג לפני הקירות, כך לא נבקש מהילד להתמודד עם נושאים המפתחים את יכולת החשיבה שלו מוקדם מהשלב הטבעי שבו התפתחות זו צריכה להתרחש.

הילד בונה את גופו הפיזי שיכיל בתקופה מאוחרת בחיו את הרגש והחשיבה.

הדגש בחינוך ולדורף הוא על סיוע, נשיאה, טיפוח והפריה. כשם שהשמש מקרינה, מעניקה ותומכת בהתפתחותו של הפרח, בחינוך וולדורף עוטפים את הילד בסביבה המסייעת לו להעצים את היכולות הפנימיות. בעזרת יכולות אלו, יוכל לפתח את יכולות החשיבה והרגש שלו בעתיד.

מוסדות חינוך הפועלים לפי שיטת חינוך ולדורף ניתן למצוא בכל העולם.

בארץ פועלים עשרות גני ילדים ברוח האנתרופוסופיה וחדשים נפתחים מדי שנה.

חינוך ולדורף בגילאי ביה"ס

הרושם הראשון שמקבלים מהנעשה בבית ספר יסודי ברוח חינוך ולדורף הוא של פעילות אמנותית מתמשכת: הילדים שרים, מנגנים, רוקדים, מציירים, רושמים, מציגים, מדקלמים ומפסלים ותוך כדי כך גם לומדים. מחברות הלימוד גדולות ומלאות צבע, מעין יצירה אמנותית של הילדים עצמם. כיתות הלימוד צבעוניות ואסתטיות, על הקירות תלויות יצירות אמנות של התלמידים, והמרחב הבית ספרי מטופח. בתיכון רואים ילדים עובדים בסדנאות מלאכה מגוונות, מעמיקים בתחומי ידע עיוניים ומבצעים פרויקטים אמנותיים וחברתיים. אפשר גם להתרשם שהיחסים בין המורים לילדים חמים, והקשר האנושי בין כל באי בית הספר חשוב ומטופח.

בישראל כ-30 בתי ספר ולדורף יסודיים וכ-6 תיכונים.