תכנית הלימודים בכיתה ה

כיתה ה

גיל 11 מביא אתו כוחות של איזון בין הרוח המתגשמת ובין הגוף הגדל. זהו רגע שיא!   ההתפתחות שופעת שיווי משקל, גוף ילדי במיטבו רגע לפני הנפילה לכובד ולמיניות. "הנשימה" היא נשימת מים-רחבה, מלאה באור (לעומת גיל 10 שזוהי נשימה של אש וכוח). בתהליך ההתפתחות התרבותית, היווני נמצא בגופו על האדמה אך ראשו אל על. הגוף חדור ברוח ומהווה מקדש לרוחי. תמונת המקדש היווני והעמודים מתארת היטב את תמונת הילד-  האדם מחבר בין שמיים לארץ, בין פנים וחוץ, בין יחיד לחברה. יש אוויר ונשימה בתוך המקדש.

המערכות הריתמיות מתאזנות ויחס הנשימה לעומת קצב הלב מתייצב (כמו אצל המבוגרים) על 1:4.  

הילד נפתח אל העולם. ישנה פליאה חדשה והתעניינות. יש רצון להרחבת אופקים והתעניינות בדברים הגדולים. הכל מלווה בעבודה אומנותית המכוונת ליופי עצמו. "היפה" מהווה את התזונה הבריאה ביותר לילד בגיל זה.

[להרחבה: נקודת השיא של הילדות / גבע ששון / אדם עולם 22]

תקופות הלימוד

תקופת גיאומטריה

בתקופת גיאומטריה יש הבשלה של תקופות רבות שעברנו עד כה-רישום צורה (הישר והעגול), אדם וחיה, זמן ועוד. כיתה ה מאופיינת בהורדה של הבנות נפשיות לעולם המעשה. כך גם גיאומטריה- מעולם של המחווה העגולה והישרה שעבדנו איתם עד כה אנו מורידים לרמת מושגים, חוקים ומדידות. בכיתה ה השרטוטים נעשים ביד חופשית עם דגש רב על דיוק איכות (כיתה ו עוברים לשירטוט בעזרת משירים) אסטטיקה ויופי.

תקופת תרבויות קדומות

תקופות תרבות המשתקפות גם בתקופות ההתפתחות של האדם, מילדותו דרך התבגרותו ועד היותו אדם בוגר

תקופת מתמטיקה

חקירת השבר העשרוני

תקופת תנך ולשון

ספר שופטים נעבור לספר שמואל א' ותוך כדי עושים עבודה לשונית, דקדוקית. הילדים מקבלים משימות כתיבה בסגנונות שונים- סיפור בגוף ראשון, סיכום תיאורי,סיכום תמציתי, כתבה עיתונאית וכדומה. תוך כדי אנו מחזקים נושאי דקדוק כמו מילות יחס,חיבור,ה הידיעה והתחלה של פעיל/סביל לקראת הבניינים שיבואו בשנה הבאה.

תקופת ממלכת הצומח

צורות הצמחים הראשוניות-טחבים,אצות, חזזיות,שרכים ופטריות ונתקדם הלאה לפרחים המורכבים, שיחים ועצים. אומנם אנחנו נלמד על חלקי הצמח אך אנו לא לומדים בוטניקה אלה מנסים למצוא את הקשר של הצמחים בעולם ואיזה חלק הם מהווים בתוכינו. עוד על תקופת הבוטניקה בכיתה ה

תקופת יוון

בחלק זה ישנו מעבר מסיפורי מיתולוגיה להיסטוריה ממצאית המסתמכת על ממצאים היסטוריים. הדבר קורה באזור מלחמת טרויה המפורסמת. למלחמה זו ישנם ממצאים ארכאולוגים אשר התגלו לפני כ 100 שנה. סיפור זה אשר עד אז היה בחזקת סיפור מיתולוגי אמיתי או לא אמיתי קיבל ממשות היסטורית לאור הגילויים הארכאולוגים.

מלאכה

השנה אנחנו חוזרים למלאכת הסריגה. המשימה העיקרית השנה היא סריגת גרביים בחמש מסרגות. בתחילת השנה כל ילד מכין לעצמו סט מסרגות דו צדדיות (מנסר, מחדד, משייף ומשמן). לאחר מכן הילדים מרעננים את זכרונם, ומתרגלים סריגה בשתי מסרגות. 

בכתה א' ו-ב' הם סרגו סריגת ימין בלבד, והשנה הם לומדים גם סריגת שמאל. דבר זה מאפשר ליצור סריגת "פטנט" (סריג נמתח) החיוני לסריגת הגרביים.

העבודה עם חמש מסרגות לא פשוטה לילדים ודורשת קואורדינציה  סבלנות, ריכוז ומוטוריקה עדינה, יותר מאשר בשנים הקודמות. הסריגה מתקדמת במעגלים בשונה מסריגה בשתי מסרגות שמתקדמת בשורות. הסיבובים הראשונים של הגרב צריכים להיות בסריגת "פטנט"- עין ימין עין שמאל והילדים צריכים להתרכז ולהיות ערניים בעבודה- דבר שלא קל להם בכלל, ובהתחלה הטעויות רבות. 

לאחר שהילדים סורגים את הסיבובים הראשונים של הגרב, הם רואים שזה לא כ"כ נורא, וזה בעצם כל הזמן לסרוג בשתי מסרגות, כשהשלוש האחרות נחות.

ילדים מעטים, שהעבודה בחמש מסרגות מסובכת להם מדי (בעיקר ילדים שהצטרפו אחרי כתה ב'), מקבלים הקלה והם יעברו לסרוג בשתי מסרגות, רק סריגת ימין. הם סורגים נעלי בית פשוטות יותר.

המלאכה של סריגת הגרב נבחרה לכתה ה' בגלל שזאת תקופה, לקראת גיל 12, בה מתרחשים שינויים גופניים והעצמות מתארכות. תוך כדי הסריגה הילדים מודדים את הגרב, ומתעוררים לפרופורציות של גופם ושל חבריהם.

בסיום מלאכת סריגת הגרביים הילדים יכולים לסרוג כפפות, כובעים, סרטים לשיער ושקיקים, בחמש מסרגות כמובן.

ספרים מומלצים