הוראת שפות זרות



סיכום הרצאה על שפות זרות ואנגלית - אורה פין

מסכמת רקפת ברגר

העיקרון של שפות בחינוך ולדורף: שפה זה עולם שלם של הקשרים ותרבות.

זוית מסוימת של הסתכלות על העולם (לעולם שלם של יצירה)

אפילו מהשמיעה – מצלול, מנגינה – כל שפה מביאה איכות חיים אחרת.

זרם של האנושות בחר/עיצב כיוון מסויים של העולם שבא לידי ביטוי בשפה שלו.

לדוגמא המילה ראש:

גרמנית - קופף

צרפתית- טת

אנגלית - הד

עברית – ראש

כשתינוק נולד הוא עדיין יכול לדבר את כל השפות. הוא כולו פוטנציאל.

כשאנחנו גדלים אנחנו מתעצבים, מתקבעים עד כדי כך שיש הברות מסוימות שקשה לנו לבטא.

בלימוד השפות בבית הספר אנו רוצים להביא בשלב מוקדם יחסית בכדי להגמיש, לפתוח את הילד לעוד הלך נפש, זוית אחרת, צורה אחרת לבטא את המילה "ראש".

כל שפה היא זוית של הפיל – ואנו מנסים להביא לילדים עוד חלקים של הפיל.

בשלב הראשון ללימוד השפה אנו משתמשים ביכולת של השביעון הראשון – חיקוי.

כמו תינוק. ולאט לאט דרך פלא – מבליל צלילים שעוטפים אותו – הם אוספים לאט לאט איים של צלילים, מוכרים, ומגדילים לאט לאט את האיים. לומדים קבוצות של מילים - עד שיכולים להמשיג אותם.

זהו עקרון למידה, לא רק לשפות אלא לחיקוי.

אך אנחנו כבר לא בשביעון הראשון, ואומר שיכולת החיקוי נמוכה יותר, וגם הם לא שומעים את השפה רב שעות היום – אלא רק שעתיים בשבוע.

להשקות את הילד הילד בשפה, אך בצורה יותר מובנית ומכוונת – מפני שאין לנו מספיק זמן שפה.

חלק 1 – לוקחים קבוצה של מילים, ובעזרת תנועות אנחנו מתחילים לעזור להם להנות ואז ליצור איים – שפה אקטיבית.

חלק 2- להעשיר את החלק של המים – שאני אוכל לייבש. יצירה של המים אלו הם הדקלומים, השירים – שעדיין הילדים לא מבינים מה המשמעות – שפה פסיבית. מתרגלים למצלול ולמילה, ולאט לאט בתהליך הם מבינים את מה שהם שומעים.

הלימוד יהיה שונה בגילאים השונים – לפי התפתחות הילד בשביעון השני.

בהתחלה יהיה חיקוי ולאט לאט יותר עם תודעה/הבנה.

בכיתה ד' – מכניסים גם את השפה הכתובה.

לדוגמא חלקי גוף:

בכיתה א' – שרים שירים עם תנועות

בכיתה ב' – משחקים שהמורה עושה והילדים עושים אחד לשני – כך מוודאים שהילדים מבינים – please stand up, put your hand on your shoulder וכולה.

בכיתה ג' - ???

בכיתה ד' – עם תארים ופעלים, שפה כתובה.

בכיתה ה' – להשתמש ולכתוב תארים ופעלים, מקבלים הוראה באנגלית ועושים – כתיבה/יצירה.

Green square face, Big red mouth

יצירה על ה?, כתיבה I have, וקריאה.

ההורים יכולים לצלם את הדקלומים שהילדים מדקלמים בכיתה – בכדי להיות שותפים.

א-ג – בכיתות הנמוכות בדרך כלל אין שיעורי בית – אלא אם יש להם בעיות חיקוי – ואז כדאי לעבוד עם הילד בבית על הדקלומים. בכיתה ד' מתחילים ללמוד חלק מהאותיות

ד-ה' – עובדים על קריאה וכתיבה ביחד (בניגוד לעברית שקודם כתיבה ואחר-כך קריאה, וזאת בגלל מורכבות כתיבת האנגלית שאין בה חוקיות).

לומדים סיפור בעל-פה, מדקלמים אותו, כותבים אותו ומציירים אותו (מבלי להבין את הכתיבה).

מעין משחק לחפש את המילים בכתיבה – הזיהוי נעשה דרך עוגנים שהם מדידים(?) (אותיות מסוימות)

ולאט לאט הם נושמים את האותיות והמילים.

העקרונות שהוזכרו לאנגלית – נכונים לכל שפה זרה שתלמד בגילאים האלו.