תכנית הלימודים בכיתה ד

כיתה ד

גיל 10 פוגש את הילדים מעברו השני של המשבר, מצידה החיצוני של תעלת הלידה. הילד חווה את עולם השלמות נשבר, מתפרק, ועתה (ובמשך שאר שנות לימודיו בביה"ס), אנו ננסה לתת לו את החוויה המחזקת שהשלם נשבר רק לכאורה, למראית העין, ובאמת, חלקיו ההולכים ונפרשים לפרטי פרטיהם, מתקיימים זה בזכות זה ביחס גומלין חדור ביופי ובכוונה, ומהווים באופן הזה שלם שניתן לגלותו בכל פרט ופרט (תקופות חשבון, גיאוגרפיה-מולדת ואדם וחיה).

בעוד גיל 9 לווה בתחושת אובדן ומבטו של הילד היה מופנה לאחור, הרי כעת המבט הוא אל העתיד. הילד מכריז בהווייתו 'הנני!' 'הגעתי!' ומיד מוסיף ושואל כביכול 'ומה יש כאן סביב?' שתי התקופות המרכזיות של השנה מכוונות גם כתשובה לשאלה זו.

את גיל 10 מאפיינת חווית 'אני' חזקה, המלווה איכות של אש. אנו חווים את הילדים כ'לוחמים' ומנסים להביא להם הכל באופן דינמי, רב-עוצמה.

חווית ה'הנני' אותה הזכרנו מלווה ביכולות חדשות של עשייה ולקיחת אחריות, אותן אנו מתעלים ותומכים דרך הכנסות רצינית להכנת שיעורי בית, פרוייקטים כיתתיים, עבודה בקבוצות, וגם הכנת נושאים אישיים בפעם הראשונה (בתקופות גיאוגרפיה ו/או חיות). מצד שני חווית ה'הנני' החזקה יכולה להתבטא במעין 'שיכרון' של 'אני' ו'עצמי', ו'כוחי' ו'כוחנו' כקבוצה, ואלו יכולים להביא להתנהגות 'אנטי סוציאלית' בין הילדים.

[להרחבה מומלץ לקרוא: ד' זה דיקציה / גבע ששון / אדם עולם גיליון 17]

תכנית הלימודים

10 תקופות בנות 2-4 שבועות כל אחת:

אנו מביאים לפני הילד את עולם החיות בהקשר לאדם. כיצד מבנה הגוף של כל חיה וחיה מכוון אותה לפעילות מסויימת בה היא 'התמחתה'. מצד שני האדם, יש לו מבנה גוף עוברי כמעט, בלתי מתמחה, אך בזכות ידיו הפנויות, ראשו המתבונן וחושב, וליבו המרגיש, הוא יכול ללמוד מן החיות השונות ולבנות לעצמו מכשירים וכלים המאפשרים לו לעשות את כל מה שהן יכולות לעשות ביחד. אפשר לומר במובן מסויים, שכל אחת מהחיות היא איזה שהוא איבר, או יכולת, של האדם, פזורה בעולם.

למעשה זוהי תקופה ראשונה מסדרה של תקופות מדעים שתלכנה ותתרחבנה ותעמקנה בשנים הבאות. אנחנו מתחילים מהממלכה הקרובה ביותר לאדם, (וגם רגשית לילדים) – החיות. תיפתח תמונה של הקשר בין האדם לחיות ומתמונה מרכזית, הילד יצא למסע דרך ממלכות החי השונות; רכיכות, זוחלים, מכרסמים ויונקים. הילדים ישמעו על חיות שונות והאופן בו מבנה גופן ואורח חייהן, נמצאים בהתאמה לסביבת המחייה שלהן, ומהווים שלמות אחת. אופיה המהותי השונה של כל חיה יאפשר לשים דגש בכל פעם על פן אחר בהווית האדם. הילדים יכתבו יציירו ויפעלו את ועל החיות. יתכן ויכינו עבודה אישית על חיה, לבחירתם.

גיאוגרפיה - מולדת

תקופה זו מהווה המשך ופיתוח של תקופת חקלאות מכיתה ג'. הילדים חווים כיצד ממלכות הטבע השונות דומם (אדמה, סלע ואקלים), צומח וחי, משפיעות ומותאמות זו לזו, וכיצד האדם, באורח חייו היותר מסורתי של פעם, ידע גם להשתלב בהן, להפיק מהן את מה שנחוץ לו, וגם, מה שמיוחד רק לאדם, לטפח ולתרום לסביבתו. היכולת להכין מפה (שהיא מבט מלמעלה, 'על' העולם – יכולת חדשה של הילדים) מעניקה לילדים תחושה של יכולת והכלה של העולם שסביבם. היכולת 'לקרוא מפה', לנווט, להתמצא, גם מאתגרת וגם נותנת תחושה של 'התמצאות' (במציאות), 'אני לא אלך לאיבוד'...

הילדים ילמדו את אבני היסוד של הגיאוגרפיה תוך כדי היכרות עם היחידה הגיאוגרפית המיידית בה הם חיים. הם ילמדו כיצד ספרות הטבע השונות ארוגות זו בזו לכדי מכלול אחד. הנוף, האדמה, הצמחייה, החיות והאדם.

הילדים ישמעו על אירועים היסטוריים משמעותיים שקרו באזור המגורים שלהם (מלחמות המכבים באזור וכד').

4 הכיוונים הראשיים ו-4 כיווני המשנה, כיצד הכיוונים באים לידי ביטוי במפה. היסודות של הכנת מפה, קנה מידה הן של מבנים או אזור מגורים, והן של יחידות נוף כולל צבעי מפה ומקרא מפה פשוטה.

בסיום התקופה הילדים יכינו 'נושא אישי' ראשון על הישוב שלהם.

מיתולוגיה צפונית

גיל 10 הוא גם במובנים רבים pre-view קטן של גיל ההתבגרות. כוחות הנפש הפנימיים, המציצים לרגע החוצה, מביאים לסערה, לעיתים בלתי נשלטת של רגשות ומעברים חדים בין שמחה לצער, ייאוש, תחושת אי-בטחון בעצמי, לבין 'אני יכול הכל' 'אני מבוגר' וכו'.

כדי לתת ביטוי, מזון ומרחב עיבוד לרגשות סוערים אלו, אנו מביאים לילדים את המיתולוגיה הצפונית, האיסלנדית, שסיפוריה מפגישים אותם עם עולם ססגוני, רב-רגש, ועם שאלות של טוב ורע. בבסיסה של מסכת סיפורים זו, המאבק בין האלים והענקים והוא מסתיים במלחמת 'כל בכל' בינהם, המובילה ל'שקיעת האלים'. זירת ההתרחשות עוברת לאחר מכן לעולם בני האדם 'מידגרד' הנמצא בין עולם האלים 'אסגרד' וארץ הקרח 'ניפלהיים' – משכנם של הענקים. זוהי בעצם השתקפות או חזרה, מכיוון שונה, על חווית הגירוש מגן-העדן, רק שהפעם האלים הם השוקעים, המתרחקים מן האדם. האדם ניצב כשהאחריות לחייו בידיו.

זוהי תקופה של סיפורת ומיתולוגיה. אחת מתוך סידרה של מיתולוגיות העולם שתלמדנה בשנתיים הקרובות. סיפורים מהמיתולוגיה האיסלנדית יהוו בסיס לכתיבה, ציור, לימוד כתיבה שירית – אפית ועוד. סיפורים אלו פורשים ריקמה ססגונית ולאת דרמה ומכילים מגוון של רגשות אנושיים מודגשים למימד אגדתי וכן מאפשרים לעבד עם הילדים באופן עקיף עם הילדים שאלות של יושר וצדק, כעס וסלחנות, נאמנות ובגידה, תכסיסנות, חוכמה ועוד.

מתמטיקה

בכיתה ד' במתמטיקה אנו לוקחים את נושא השבר כנושא מרכזי. כבר בצורת כתיבתו של השבר, אנו יכולים לראות את ביטויו של השלם שנשמר בתוך חלקיו (למשל 1/4, משמעו אחד שחולק לארבע). 

בתוך השבר טמונה כל הזמן פעולת החילוק שהיא פעולה שדורשת מאמץ, נחרצות, אומץ, נחישות – אש. עולם השברים הוא עולם מאתגר, מהופך, בו הקטן הוא הגדול ועוד. אנו מקווים שהתמודדות איתו תספק ותחזק את יכולות הנפש והחשיבה הנובטים של הילדים.

הילדים יחזרו על נושאים שנלמדו בכיתה ג' לוודא שליטה ולשפר מיומנות.

הנושא המרכזי של החשבון בכיתה ד' יהיה השבר.

כהכנה, ילמדו הילדים סימני התחלקות ב 2,3,4,5,6,8, ו 10

הילדים ילמדו ויתרגלו פירוק לגורמים של מספרים דו ותלת ספרתיים.

הילדים יכירו את השברים כחוויה התנסותית גראפית ראשונית, ואחר כך יעברו ללמידה יותר מודעת של המושגים: מונה, מכנה, שבר מדומה, מספר מעורב ועוד. הם ילמדו צמצום והרחבת שברים, והשמות השונים של שבר. הם ילמדו להמיר שבר מדומה במספר מעורב ולהיפך. הם ילמדו חיבור וחיסור שברים בעלי מכנה (חד ספרתי) זהה ושונה, הם ילמדו כפל של שלם בשבר ושבר בשלם. הם ילמדו כפל של שבר פשוט בשבר פשוט. הם ילמדו חלוקת שלם לשבר במינוח של 

8:1/4=32 – כמה פעמים 1/4 נכנס ב 8.

הילדים ילמדו להבין תרגילי כפל גם כתרגולים פשוטים של חישובי שטח. 

3X5=15 5X3=15

לשון

בתוך שנה דרמטית זו, שנה של אש, שנה של 'אני', אנו מתעמקים בלשון בנושא ה'פועל', ולומדים אותו בזמנים השונים. גם כאן ישנה תמונה של יסוד אחד בלתי משתנה – ה'שורש', או 'שם הפועל', ושל הביטויים והלבושים השונים שלו – הזמנים.

בכיתה ד', בה הילדים בני ה-10 תוססים ומלאים פעילות ורצון לעשות ולגלות את יכולותיהם, הנושא המרכזי בלשון הוא הפועל בזמנים השונים: עבר, הווה, עתיד (ציווי). הילדים ילמדו את האיכויות השונות של כל זמן ואת המיוחד בו. את הכתיבה באותו הזמן מבחינה ספרותית (למה נשתמש בלשון עבר, למה בהווה וכו')

הילדים ילמדו את כינויי הגוף ואת החלוקות השונות שלהם, וילמדו על אותיות אית"ן, תוספות העבר, גופי ההווה וכו'. 

הם ילמדו לנתח ולבנות (אנליזה וסינתיזה) פעלים על פי שם הפועל, זמן וגוף.

בנוסף לכך תלמדנה מילות היחס והטייתן. השימוש ב-'ה' הידיעה, שמות התואר יתפצלו לתואר השם ותואר הפועל, והילדים יתרגלו זיהוי ושימוש אקטיבי בהם, תוך כדי העשרת אוצר המילים הספציפי שלהם. תיערך חזרה על נושא המשפט.

תנ"ך

ולסיום, הסדר הכרונולוגי של סיפורי התנ"ך בא לעזרתנו. כאילו חיבר את התנ"ך מחנך ולדורף. אחרי יציאת מצריים וקבלת התורה של כיתה ג' אנחנו חוצים עם יהושע את הסף – נהר הירדן, ומצטרפים אליו למסע סוער של כיבוש הארץ. את השנה נסיים (נקווה) בסיפורי השופטים, גם הם דמויות ססגוניות, מלאות דרמה, הנקראות להוביל בכל פעם מאבק קיומי של העם. גם כאן (כמו במיתולוגיה הצפונית), ההשגחה האלוהית מתרחקת מן האדם, ומותירה את העשייה בידיהם של מנהיגים.

הילדים ימשיכו לעקוב אחרי סיפורם של בני ישראל המגיעים דרך נדודים במדבר אל ספה של הארץ המובטחת, נפרדים ממשה ומובלים על ידי יהושע לכיבוש הארץ. הם יכתבו, יציירו ויקראו בתורה, כשהם מתוודעים יותר ויותר ללשון המקראית המיוחדת.

רישום צורות

בכיתה ד' העבודה ברישום צורה תגיע לשיא מסויים, לפני שבכיתה ה' תפנה את מקומה לגיאומטריה. הילדים ילמדו צורות מורכבות שהאלמנט החוזר בהן יהיה ההצלבה והחצייה.

ספרים מומלצים