תכנית הלימודים בכיתה א
כיתה א
בכיתה א' אנחנו מזמינים את הילד/ה לעשות ביחד את הצעדים הראשונים המודעים לתוך העולם שסובב אותם, עולם בו התנסו ואותו הכירו בשבע השנים הראשונות, בדרך חולמת יותר.
אנו מנסים לאפשר להם לגלות את ה'חוקיות' של העולם הסובב אותנו. כמובן עדיין בדרך עתירת חוויה, רגש ועשייה. אנו פותחים בפניהם את ה א' ב' של שפות שונות; שפת הצורות בעולם, שפת הצבעים, שפת הצלילים, שפת המספרים, השפה הכתובה – ה א' ב' המסורתי, שפת התנועה ועוד. וכן שתי שפות זרות – אנגלית וערבית.
היות ואנו מרגישים שהילד עדיין חי בעולם של 'חלום' או 'אגדה', אנו רוצים לדבר אליו בשפה זו, שפה של 'תמונות חלום', בהן טמונים כאבני חן נסתרות, הרזים והסודות שהילדים מוזמנים לגלות.
[להרחבה מומלץ לקרוא: חלום כיתה א' / גבע ששון / אדם עולם גיליון 3]
דקלום הבוקר א'-ד': אור השמש החביב
אור השמש החביב
הוא מאיר לי את יומי
עצמת הרוח של נפשי
יוצקת כח בגופי
לאורה של החמה
מודה אני לך אלי
על כח האדם
אשר בחסדך נתת בי
בעזרתו אני אשקוד,
אשמח ללמוד ולעבוד
ממך קורנות אורה ועוצמה
אליך זורמות אהבה ותודה.
תכנית הלימודים
9 "תקופות" לימוד בנות 4 שבועות כל אחת.
תקופה א' – רישום צורות
תקופה ב' – כתיבה
תקופה ג' – מתמטיקה
רצף התקופות חוזר על עצמו 3 פעמים.
רישום צורות
ה-א'-ב' של רישום הצורות בעולם: הקו הישר והקו העגול, והצורות הנולדות והנובעות מהם, מובאים כשהם עטופים בתמונה המבטאת משהו ממהותם הפנימית. הקו הישר יהיה כוכב נופל המראה את הדרך, או שרביטו של המלך היורד בציווי, או קרן שמש הנשלחת לליבו של ילד וממלאת אותו באומץ וכו'. הקו העגול יבוא אולי כחיבוק של ברכה, או כשירה עוטפת, כידיים המרפאות בתנועה שומרת וכו'.כל אחת מהתנועות הארכיטיפיות היסודיות המהוות בסיס לכל רישום צורה תתפצל לאחר מכן לקבוצת צורות יסוד כמו קו מאוזן ___ קו מאונך | קו אלכסוני \
ובמשפחת הקוים המעוגלים
אחר כך נלמדות צורות אלו כשהן ברצף או ביחסים זו עם זו:
וכן צורות יסוד כגון
הילדים מקבלים את התנועות הללו קודם כל כדימוי תנועתי, המהווה חלק מסיפור (כוכב נופל, תנועת הגלים, מעוף הציפור וכו'), אח"כ כחוויה תנועתית, הן במרחב והן ביחס לגוף של עצמם, ולבסוף גם 'רושמים' אותן כקווים על דף במחברת.
כתיבה
בעוד הקווים מובאים כעקבותיה של תנועה שהתרחשה, את האותיות אנו מביאים כמו שנוצרו במקור, במהלך ילדותה של האנושות, כתמונה סמל או ציור של "משהו" בעולם. ה-ב' יהיה בית או בקתה או ברבור, ה-ג' גמד א גמל וכו', כל האותיות תהיינה שזורות זו בזו בסיפור אגדה מסויים ויקרות ללב הילדים כי הם שותפים בכל ישותם בסיפור, ולא רק משהו 'טכני' שיש ללמוד אותו כדי לדעת לכתוב ולקרוא. הקצב הוא איטי, התהליך לעומק, מתוך תקווה שתצמח אהבה בין הילדים ובין הצלילים והסימנים של השפה, אהבה שתשרת אותם לאורך חייהם.
הילדים לומדים את אותיות ה-א' ב' בדפוס כתמונות העולות מתוך סיפור אגדה, אחר הם יציירו את התמונות ויגלו בתוכן את האותיות. הם יתרגלו את כתיבת האותיות עצמן באופן אומנותי. כמו כן הם יתרגלו בעבודה 'פונטית' בכיתה את החיבור של הסימן עם הצליל וזיהוי הצלילים העיצוריים כצליל פותח, סוגר ואמצעי בתוך מילים.
הילדים כותבים דברים שהם מכירים באופן גלובאלי ומתרגלים את קריאתם.
הילדים ילמדו את התנועות באופן פונטי + מחווית הנפש שלהם, ויתרגלו באופן פונטי את זיהוין בתוך מילים (תחילה, אמצע וסוף)
מתמטיקה
את החשבון, שיכול היה להיות אבסטרקטי וקר – וליצור ניכור, אנו מביאים באופן מוסיקלי, תנועתי, משחקי. צעדינו הראשונים אל עולם המספרים כוללים שיחות עם הילדים על מה יש ממנו 1 בעולם, 2 בעולם וכו'. כשאנו מנסים לגלות ביחד, בשפה ילדית של דוגמאות את החוקיות והמהות של ה'אחדות' ה'דואליות' ה'שילוש' וכו'. אנו מבססים את הספירה הסודרת הרגילה 3,2,1... שהיא הבסיס לכל המתמטיקה ומנסים לגלות תנועתיות וחוויתיות בתוכה, את ה'מוסיקה', המקצב היוצר את לוחות הכפל השונים. 1,2,3,4,5,6 על ידי דגשים וקפיצות, כל צעד שני, שלישי וכו'.
החיבור והחיסור מוגשים לילדים כשלב נוסף הצומח מתוך המנייה והקשר לחושים מודגש. אנו סופרים צלילים, דברים בכיתה, בלוטים, אוצרות וכו' – שוב כדי ליצור חוויה ממשית של הפעולות, של תזוזה מוסיפה או גורעת (שבעתיד תהפוך לתזוזה ימינה או שמאלה) על גבי רצף המספרים הסודרים, אחר כך 4 פעולות החשבון מקבלות גם סימן דרך גמדים, סנאים וכו' כשלכל אחד מהם אופי המייצג את אופי אחת מפעולות החשבון.
בכל תחומי הלמידה בכיתה א' אנו מדגישים מאוד את יצירת מעגל הכיתה ואת העבודה והלמידה המשותפת. אפשר לומר שישות הכיתה, ולא הילד האינדיבידואל, הוא הלומד העיקרי (אבל כל ילד וילד הוא חלק ממנה)
הילדים ילמדו את מהויות ואיכויות מספרי היסוד 1-12. הכרת המספרים 1-100, מנייה עד ל 100, ספירה עד 1000. חיבור וחיסור עד 20, הוספת והחסרת חד סיפרתי נמוך 1-5 לדו ספרתי בתחום
ה-100.
הילדים יתרגלו עבודה תנועתית מגוונת על לוחות הכפל של 2,3,4,5,10 עד *12 פעמים כל מספר. דגש יושם על הרצף הריתמי, המוסיקלי. הילדים יבצעו תרגילי כפל וחילוק תנועתיים ועם 'חפצים' בלוחות כפל אלו. הילדים יתוודעו ל 4 פעולות חשבון והשימוש בהן בפתרון תרגילים. הילדים יפתרו שאלות מילוליות באופן מילולי ללא כתיבה. הילדים ילמדו חיבור וחיסור בעשרות שלמות, בתחום ה 100.
צבעי מים
הילדים מתנסים בחוויות מסודרות של 'מחקר' למהותם של הצבעים. מיהו ה'אדום', ה'כחול', ה'צהוב'? מה אופיו של כל אחד מהם, מהן תכונותיו? שוב, כמובן, בדרך של סיפורים ותמונות. האדום יכול להביא 'אומץ' אך לעיתים גם 'כעס', 'התלהבות', 'אהבה', אבל גם 'מריבה' וכו'. וכמובן אין גבול כמעט ליחסי הגומלין, למרווחי הצבע בין כל שניים מצבעי היסוד הללו.
ספרים מומלצים
מעשיות – האוסף המלא /האחים גרים (תרגום שמעון לוי)
הספר הסגול/כתום/ירוק וכו' שנערכו ע"י אנדרו לאנג
ארץ האושר / אנדרסן (ורבים נוספים שלו)
הנער שהלך לחפש את רוח הצפון / שלמה אבס
הציפור הלבנה / שלמה אבס
סיפורי ג'ק / שלמה אבס
שבע השנים הקסומות / איזבל וויט
טרולים ובני אדם / משה יגר
אגדות רוסיות / ערוכות ע"י משה ליכטנבאום
נוריקו סאן הילדה מיפן
אלה קארי הילדה מלאפלנד
סיאה הילדה מאפריקה
הספר הצהוב של אנדרו לאנג
ניסים ונפלאות - לאה גולדברג
אגדות אפריקה - יצחק לבון
אגדות המלך שלמה
לאסי שובי הביתה
בילבי
פוליאנה
באין משפחה - ויקטור מאלו