התנהגות נכונה ברשת ובטלפונים ניידים

כמדי שנה, והשנה בעוצמה יתרה שנובעת מהשימוש הגובר של הילדים במחשבים ובטלפונים ניידים, חשופים הילדים לסכנות ברשת.

אנו פונים אליכם ההורים ומבקשים שתגלו אחריות ומעורבות ותפקחו על פעילות הילדים בסלולר וברשת האינטרנט.

במידה והיתה פגיעה או חשיפה לתוכן פוגעני לדווח למוקד 105 של משטרת ישראל .

שימוש בטלפונים ניידים בבית חינוך אלומות

בשנים האחרונות אנו עדים להתקדמות טכנולוגית משמעותית במכשירי הטלפונים הניידים, כך שהם מהווים מלבד שימושם כמכשיר טלפון גם כחיבור לרשת האינטרנט וגם כמכשיר מולטימדיה ובו תכונות כקונסולת משחקים, מכשיר שמע, מצלמה וכולי. צוות בית חינוך אלומות רואה את האווירה הנוצרת בבית הספר ובחצרותיו כנדבך משמעותי בחינוך הילדים ומתייחס לאחריותו בעניין זה בכובד ראש. באופן כללי האידאל הפדגוגי העומד מאחורי השקפת בית הספר רואה ביחסים חברתיים ובמשחק פעיל של הילדים ערך עליון, ערך שעומד בניגוד לעיסוק ולמשחק על גבי צג ומסך, שמונעים את הכוונת פעילותו של הילד לסביבתו, לפיכך נאסר על הילדים השימוש בטלפונים בבית הספר בכלל, ונאסר עליהם להביא טלפונים חכמים בפרט.

צוות בית הספר מכיר בחשיבות האפשרות של הילדים להיות זמינים עבור הוריהם לתיאומים ועדכונים אחרי שעות הלימודים ולכן מתיר שימוש בתום יום הלימודים ומחוץ לשטח ביה"ס בטלפונים ניידים. במקרי הצורך מאפשר צוות ביה"ס לתלמידים לעשות שימוש בטלפון בחדר המורים לצרכים אלו גם בתוך שעות הלימודים עצמן.

איך תגמלו את הילדים מהאייפון?

וממסך הטלוויזיה, מסך המחשב ומסך האייפד?

המתבגרים של ימינו מחוברים רוב שעות היום למסכים. האם הם מכורים? מהם המחירים האישיים והחברתיים שהם משלמים עבור שעות מסך מופרזות? האם בכלל אפשר לנתק אותם וכיצד ניתן למנוע את התופעה מראש?

UNDO - האפליקצייה שמנקה אחרייך את הרשת

האנתרופולוג תמיר אליהו על דור המסכים

כך תשמרו על הילדים

משטרת ישראל ריכזה מספר המלצות למשתמשים ולהורים בנושא גלישה בטוחה:

    • אפליקציית WhatsApp מאפשרת את היכולת לקבוע מי יכול לצרף אתכם לקבוצה ומי לא. כמו כן קיימת האפשרות למנוע מכל מי שאינו ברשימת אנשי הקשר לצרף אתכם לקבוצות.

  • קבעו פילטרים לצמצום הסיכון לקבלת תוצאות המכילות חומרים למבוגרים, כולל פורנוגרפיה, בעזרת מנועי חיפוש כמו google, yahoo, ו-bing.

  • השתמשו באפליקציות ובשירותים לסינון תכנים שמציעים ספקי אינטרנט באתרים שלהם.

  • הסבירו לקטינים את מימד אובדן השליטה ברשת: ברגע שלחצו על כפתור "שלח", אין דרך חזור, לא ניתן למחוק את התוכן מהרשת והתפוצה של התמונה/סרטון כבר לא בשליטתם.

  • למדו את הילדים כי זהויות ברשת יכולות להיות שקריות והורו להם לא לפתוח הודעות, מיילים, קישורים וכו' מאנשים שאינם מכירים.

  • הכי חשוב: עודדו את הילדים לשתף אתכם או כל מבוגר אחר שהם סומכים עליו או להתקשר למוקד 105 במקרה שהם או מישהו מחבריהם נפגעו ממישהו ברשת או חשו אי-נוחות.

כללים להתנהלות נכונה ברשת

  • פרטים לא מוסרים – כל פרט מזהה לא מעלים לרשת, גם בודקים את התמונה לפני שמעלים כדי לראות שאין בה פרטים שעלולים לזהות אותי דרכה (סמל בית ספר למשל)

  • פגישה לא קובעים - ברשת אני לא יודע באמת עם מי אני מתכתב, לכן נא לשוחח בטלפון לפני שקובעים פגישה פרטית.

  • פה זה לא בשבילי – לא גולשים באתרים לא מתאימים, אסור לפתוח מצלמת רשת, סקייפ ללא שיחת טלפון שבה מוודאים מי נמצא בצד השני של המצלמה. לא מעלים תמונות חושפניות.

  • פגיעה לא פוגעים – זכרו, כל מילה שאתם כותבים ברשת היא כמו לעמוד על כיסא ולצעוק במיקרופון כשכולם שומעים. לכן לא אומרים דברים מעליבים, לא מעלים תמונות מביכות, לא לאיים, לרכל או להפיץ שקרים ברשת (או בכלל).

  • פרסום – חושבים לפני שמעלים – זכרו לדמיין את מה שאתם כותבים או מפרסים כאילו הוא נכתב על הקיר ברחוב. רק אם הדבר מתאים להופיע על הקיר ברחוב – פרסמו.

שומרים על הילדים גם ברשת

"מאחורי המסך יש פנים, רגשות וחיים שלמים"

הרשת, כמו העולם מחוצה לה, עלולה להציב לא מעט אתגרים לילדים שלנו. מנהלי קהילות הורים משתפים: כיצד לדבר עם הילדים על בטיחות ברשת ואיך להוות דוגמה?

https://xnet.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5863747,00.html