תכנית הלימודים בחינוך ולדורף
תרשים תכנית הלימודים
הכיתה היסטוריה תנ"ך ספרות עברית ודקדוק שפות זרות גאוגרפיה מדעים חשבון רישום תנועה ציור מלאכת יד עץ מודלים מוזיקה אוריתמיה משחקים הערות
א - אגדה   אגדות וסיפורים – האחים גרים היכרות עם האותיות (דפוס), גילוי האותיות מתוך חוויה נפשית אומנותית, התנועות. משחקי אותיות אנגלית וערבית – תרגול השפה בדרך של חיקוי ומשחק מתוך שירי ילדים, דקלומים, משחקים, שיחות פשוטות, ספירות. לימוד אברי גוף, חפצים, תפקידים במשפחה, כיוונים, צבעים, חיות, מספרים פליאה מהטבע באמצעות התבוננות סיפורי טבע; סיור שבועי; אפייה   היכרות עם המספרים השלמים, ספירה ומנייה עד 100, היכרות עם ספרות רומיות, היכרות עם 4 פעולות החשבון קוים ישרים, עגולים, אותיות הא-ב. שימוש בבלוקים ובעפרונות ציור רטוב על רטוב בשלושת צבעי היסוד לפיתוח תחושת הצורה והצבע. ציור כביטוי של רגשות ולא ציור של אוביקטים סריגת אצבע אחת (חוט תולעת), סריגת ארבע אצבעות (דלגית), הכנת מסרגות עץ, סריגה בשתי מסרגות (נרתיק חלילית, כדור, ארנק) מפתח מוטוריקה עדינה, מפתח הגיון בריא וסדר מחשבות בהיר, משפר ריכוז, מאזן בין שני חלקי המח. פיסול בשעוות דבורים ו/או חימר של סצנות מאגדות האחרים גרים שירה בסולם פנטטוני, שירי עונות; היכרות עם החלילית תנועות המחקות פעולות אנושיות" סולם"  פנטטוני" .
התנועות. צורות מרחביות ומקצבים.
המחזה של אגדות" .;
משחקי מעגל, משחקי שירה התחלפות השניים
ב - נוודות סיפורי אינדיאנים אגדות מכל העולם, סיפורי צדיקים בדגש על אהבת הארץ (חוני המעגל וכולי); סיפור חנוכה; ספור יציאת מצרים; סיפורי חיות כמו של " Thornton W. Burgess; משלי חיות, איזופוס; אותיות הכתב; סימני הניקוד והפיסוק; התחלת קריאה ודקדוק אנגלית וערבית – בניית אוצר מילים באמצעות שירה ודקלום: ספירה, שמות חיות, משפחה, חלקי גוף, צבעים וכולי. הכרות עם הסביבה באמצעות התבוננות סיפורי טבע; סיור שבועי; אפייה המשך עבודה עם 4 פעולות החשבון, היכרות עם לוח הכפל; חיבור מאונך; בעיות מילוליות סימטריה אנכית ואופקית, תנועות רצות ציור רטוב על רטוב בשישה צבעים. ציור כביטוי של רגשות והולדה של אובייקטים סריגה בשתי מסרגות- לימוד טכניקות מתקדמות בשתי מסרגות. סריגת חיות, מילוי ותפירה.   פיסול בשעוות דבורים ו/או חימר של סצנות מסיפורי האינדיאנים שירה וחלילית עיצורים; מרחב חברתי קפיצה בחבל, משחקים ריתמיים פיתוח וטיפוח של היישות הכיתית
ג – פרס הקדומה היכרות עם בעלי מלאכות שונים   סיפורי התנ"ך – בראשית ועד משה כיצד נברא העולם?כיצד נוצרנו? ובכלל – מי אנחנו (אני)? קריאה, היכרות עם חוקי הדקדוק; מבנה המשפט (פועל, שם תואר, שם עצם); ראשית כתיבה תמה; כיצד בנו בתים פעם בתקופת התנ"ך כיצד היום? פרויקט בניה הכרת חקלאות ארץ ישראל, בעלי מלאכה – איך בנו את הארץ? מי הקים אותה? מהמערה של קין, דרך הנוודים" שוכני"  הצוקים" , שוכני"  האגם ועד לבנייה המודרנית; השלכות"  חברתיות" :
פרויקט מעשי של בניית בית מחומרים טבעיים   חקלאות – קרקעות, החיים"  בחווה, דגנים, שורש" , ירקות"  עלים וגבעולים. מחזורי השנה" .  עבודה מעשית"  בגן"  בכיתה" .
המשך עבודה עם 4 פעולות החשבון ולוח הכפל, זמנים, טמפרטורות, מידות, משקלות ובנייה, סחר ומטבעות; מספרים ראשוניים; חילוק ארוך השתקפות מרובעת, סימטריות סיבוביות" ציור רטוב על רטוב  - בראשית, ציורי אוביקטים סריגה במסרגה אחת (קרושה)- כובעי צמר, ארנקים, תחתיות לסירים, סלסלות וכו'. בניית נולים ואריגה.   פיסול בשעוות דבורים ו/או חימר שירה במעגל, שירה בקנון וחלילית צורות גאומטריות; דראמה משחקי טבעת, קו המעבר בין משחק לעבודה מתרחש. גדילת הילד מואצת. תקופת החלימה מסתיימת
ד - מצרים היסטוריה של ישראל מתוך לימודי הגאוגרפיה המרגלים, יהושוע ומסע כיבוש הארץ; השופטים אגדות הצפון; שירה המשך עבודה עם חוקי הדקדוק; היכרות עם חיבורי סיפורים עלילתיים. התמקדות ב'פועל', בזמנים השונים. גיאוגרפיה והיסטוריה של הסביבה בה אני חי - סיפור מורשת, סיפור היסטורי של האזור שלנו; ציור מפה (של החדר, של ביה"ס, של העיר, של האזור וכולי) זואולוגיה – לימוד השוואתי של האדם וחיות אחרות בארץ ישראל היכרות עם שברים; בעיות מילוליות; ממוצע; רישום צורות גאומטריות ביד חופשית ראשית הנחת האוביקט ואז הטלת האור עליו; הציור הופך למוגדר יותר רקמה ותפירה ריקמת איקסים תוך התייחסות לסימטריה (סיבובית/מראה) וצבעים. יצירת תמונת רקמה מורכבת שתופרים לכרית.   פיסול בגוש חימר של חיות וצורות שירה בקנון, הרמוניה, מאג'ור ומינור, בחירת כלי נגינה ונגינה בתזמורת אלמנטים גאומטריים; צורות קונקרטיות ומופשטות; מנגינות מגוריות ומינוריות; צורות אפלטוניות" משחקי ריצה, קפיצה וזריקה, ריקודי עם התמרה: הילד הופך לעצמאי. קצב פעימות הלב יורד ליחס של 1:4 לנשימה (כמו אצל המבוגר)
ה - יוון הודו, פרס, מסופוטמיה, מצריים ויוון מיתולוגיה יוונית קריאה, כתיבה ודקדוק קריאה של טקסטים פשוטים; תרגום ארץ ישראל בוטניקה- צמחים בארץ ישראל. זואולוגיה – לימוד השוואתי של האדם לחיות נוספוןת. התאמת חיות לסביבתן גיאומטריה; שברים, מספרים מעורבים ושבר עשרוני צורות גאומטריות ביד חופשית (מצריות / יווניות) מעברים בין חושך לבין אור סריגה מעגלית ב 5 מסרגות (גרביים, כפפות, כובעים, תיקים) גילוף כלים פשוטים ושימושיים פיסול של אגרטל שירה בקנון, בחירת כלי נגינה ונגינה בתזמורת תרגילי שליטה בגפיים; תנועה לשירים פשוטים; סולם מג'ורי 5 ענפי האולימפיאדה העתיקה: ריצה צורנית, הטלת כידון, הטלת דיסקוס, קפיצה לגובה המודעות העצמית הולכת ומתחזקת. הילד בהרמוניה עם עצמו וסביבתו
ו – רומא המעבר מהתקופה העתיקה לזמנים מודרניים: נפילתה של יוון ועלייתה של רומא, השפעתן של תרבויות אלו על התרבות האירופאית עד לימי הביניים סיפורי האבירים, ימי הביניים קריאה, כתיבה ודקדוק קריאה של טקסטים; תרגום גיאוגרפיה של העולם גיאולוגיה אסטרונומיה פיזיקה – אופטיקה ואקוסטיקה גיאומטריה; אחוז ויחס בניית צורות גאומטריות במחוגה וסרגל ציור נוף; קונטרסט בין צבעים; ספקטרום הצבעים; ציור בפחם; צללים תפירת בובות  איברים, תפירת בגדים לבובות. עבודה בעיקר סביב נושא החיות. שימוש במסור, מפסלת והתחלת עבודה על שולחן נגרים תבליט בסגנון רומי שירה במקהלה ונגינה בתזמורת תרגילי מוט; מבוא לתצורות מוזיקליות; צורות גיאומטריות וטרנספורמציות. הספורט היווני קרב עשר, קרב חמש.
ספורט קבוצתי – כדורסל וכו'
תחילתו של"  גיל ההתבגרות
ז - רנסאנס רנסאנס ורפורמציה אגדות"  ;המלך ארתור, רומנים היסטוריים, ביוגרפיות, הומור.סיפורי" ;  ;הרפתקאות וגילוי. שירה ובלדות וסיפורת, תמונות תקופת הרנסנס, סיפורים על חיים שבטיים קריאה, כתיבה, דקדוק וכתיבה יוצרת גיאוגרפיה של העולם; קריאת מפה; מזג אויר פיזיקה – אור, מגנטיות, חשמל, מכאניקה; כימיה- בעירה, התמרות כימיות, מימן, חמצן, חומצות, ביסים, מלחים. פיזיולוגיה – תזונה ועזרה ראשונה גיאולוגיה   גיאומטריה; מספרים שליליים, חזקה ושורשים, גרף, נוסחה   בניית צורות גאומטריות במחוגה וסרגל, תחומי"  ריבועים" ,
משולשים
פרספקטיבה, ציור בפחם טכניקות תפירה מתקדמות ידניות. תפירת "דברים שימושיים": סינרים. תיקים, כובעים וכו'. אם ביה'ס מצליח לגייס, לימוד תפירה בסיסית במכונות תפירה. שימוש במקושים, אזמלים וכולי; יצירת מוט טוטם, צעצועים או קערות" מגזעי עצים פיסול בחימר של גפיים/עצמות אנושיות שירה במקהלה, ונגינה בתזמורת בלאדות, דראמה וטרגדיה תרגילים"  ;העוסקים"  ;בניגודים - כבדות"  וקלילות; התעמלות חופשית; ספורט קבוצתי – כדורסל וכו" הילדים טעונים בויטאליות ריגשית. דחיית סמכות.
ח - מהפכות המהפכה התעשייתית ועד ימינו הסיפור הקצר, כתיבת מכתבים ודראמה שקספיריאנית   גיאוגרפיה של העולם עם קשר לכלכלת העולם פיזיקה – אקוסטיקה, טרמודינמיקה, מכאניקה, חשמל ומגנטיות, הידראוליקה ואווירודינמיקה אקולוגיה כימיה אורגנית פיסיולוגיה – השלד והשרירים, חישה; גיאומטריה – מדידות של משטחים ונפח; מתמטיקה: יישומים מעשיים של אריתמטיקה, אלגברה, גיאומטריה, שרטוט גרף   בניית צורות גאומטריות בתלת מימד הצללה, דיוקנאות ונופים תפירה במכונה והכנת בגדים או דברים שימושיים אחרים. פרויקט גילוף וחריטה פיסול בחימר של ראש שירה ותזמורת: מוזיקה אליזבתנית (מתקופתה של המלכה אליזבת בבריטניה), מוזיקה אמריקאית וסימפוניה פואמה ומצבי רוח התאבקות רומאית, התעמלות מכשירים, ספורט קבוצתי – כדורסל וכו" . עיצומו של גיל ההתבגרות" .
התעוררות כוחות"  אינטלקטואליים